Τρίτη 26 Απριλίου 2022

Προσφυγή του ΣΥ.Μ.Α.Α.Κ. στο ΣτΕ για τις επιτροπές του άρθρου 257, ν.4610/19

 

                                              Αθήνα, 26 Απριλίου 2022

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: Προσφυγή του ΣΥ.Μ.Α.Α.Κ. στο ΣτΕ για τις επιτροπές του άρθρου 257, ν.4610/19

 

            Στις 16 Μαρτίου δημοσιεύθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση (αρ. 78951 / 16-03-2022) συγκρότησης των γνωμοδοτικών οργάνων που προβλέπονται από την εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 257 του Ν.4610/19 τα οποία θα εισηγηθούν το περιεχόμενο του προεδρικού διατάγματος που θα κατοχυρώνει τα επαγγελματικά δικαιώματα των Πτυχιούχων Μηχανικών Τ.Ε.Ι.

            Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥ.Μ.Α.Α.Κ. έχει ταχθεί εξ’ αρχής, κατά του περιεχομένου του άρθρου 257 και ιδίως του τρόπου σύνθεσης των γνωμοδοτικών οργάνων που αυτό προβλέπει, καθώς κρίνεται ετεροβαρής εις βάρος των Πτυχιούχων Μηχανικών, αφού αναθέτει την απόλυτη πλειοψηφία των αποφάσεων σε… Διπλωματούχους Μηχανικούς. Όπως έχουμε καταγγείλει επανειλημμένα, το γεγονός αυτό είναι βέβαιο ότι καταδικάζει το όλο εγχείρημα σε αποτυχία αφού είναι πρακτικά αδύνατο να αναθέτεις την ευθύνη καθορισμού των επαγγελματικών δικαιωμάτων ενός επαγγελματικού κλάδου στους ανταγωνιστές του.

            Δυστυχώς όμως, τόσο η προηγούμενη κυβέρνηση που θέσπισε την διάταξη αυτή όσο και η τωρινή που δείχνει να την ακολουθεί πιστά (με σχεδόν 3 χρόνια καθυστέρηση βέβαια…), δεν έδειξαν να συγκινούνται από τις αντιδράσεις του κλάδου μας.

            Σε κάθε περίπτωση σαν ΣΥ.Μ.Α.Α.Κ. είχαμε προαποφασίσει ότι σε περίπτωση που προχωρήσει η εφαρμογή των όσων ορίζει το άρθρο 257,  θα συμμετάσχουμε ενεργά, με αιτιολογημένες προτάσεις, σε μία προσπάθεια να αντιστρέψουμε το αρνητικό περιβάλλον που αυτή η εξουσιοδοτική διάταξη έχει διαμορφώσει.

Στην βάση αυτή καλέσαμε επανειλημμένως τα συναρμόδια υπουργεία να εκκινήσουν τις διαδικασίες του άρθρου 257 και να συγκροτήσουν τα σχετικά γνωμοδοτικά όργανα. Καταστίσαμε δε σαφές, όχι με μία αλλά 7 επιστολές από τον Μάιο του 2019 έως και πρόσφατα προς τα υπουργεία Υποδομών και Παιδείας, ότι οι Μηχανικοί Α.Α.Κ. διαθέτουμε Σύλλογο Μηχανικών και ότι θεωρούμε αυτονόητη και νομικά επιβεβλημένη την συμμετοχή του στα αντίστοιχα όργανα που θα εισηγηθούν τα σχετικά με την ειδικότητά μας. Θυμίζουμε ότι η σχετική εξουσιοδοτική διάταξη αναφέρεται σε έναν εκπρόσωπο του συλλόγου μηχανικών τ.ε. της αντίστοιχης ειδικότητας. Θυμίζουμε επίσης ότι στην αντίστοιχη περίπτωση του πανομοιότυπου άρθρου 29 του Ν.4439/16 που οδήγησε στην έκδοση του Π.Δ. 99/18 (επαγγελματικά δικαιώματα Διπλωματούχων Μηχανικών), στις ομάδες έργου συμμετείχαν εκπρόσωποι των Συλλόγων Αρχιτεκτόνων, Πολιτικών Μηχανικών κοκ.

            Με απογοήτευση διαπιστώσαμε όμως ότι στην Κ.Υ.Α. της 16ης Μαρτίου, στην ομάδα έργου που θα επεξεργαστεί τα επαγγελματικά δικαιώματα των Μηχανικών Ανακαίνισης & Αποκατάστασης Κτιρίων, αντί των εκπροσώπων που είχε ορίσει ο ΣΥ.Μ.Α.Α.Κ., τα συναρμόδια υπουργεία όρισαν τους εκπροσώπους που υπέδειξε κάποιος άλλος φορέας. Οι δε εκπρόσωποι αυτοί δεν είναι καν μέλη του ΣΥ.Μ.Α.Α.Κ. και ούτε έχει υπάρξει οποιαδήποτε επικοινωνία μεταξύ αυτών και του συλλόγου μας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην γνωρίζουμε ούτε τις προθέσεις τους, ούτε τις προτάσεις τους, ούτε τα επιχειρήματα με τα οποία σκοπεύουν να τις στηρίξουν, ούτε – έστω – αν είναι πράγματι πτυχιούχοι Μηχανικοί Α.Α.Κ. 

            Στον ΣΥ.Μ.Α.Α.Κ. γνωρίζαμε και είχαμε συζητήσει το ενδεχόμενο τα συναρμόδια υπουργεία να πράξουν κάτι τέτοιο, προκειμένου να μας εξαναγκάσουν σε μία νέα δικαστική διαμάχη, την οποία στη συνέχεια θα επικαλούνταν ως άλλοθι ενώπιον της δικαιοσύνης για να καθυστερήσουν νέες επερχόμενες καταδικαστικές αποφάσεις εις βάρος τους για την πολυετή άρνησή τους να ρυθμίσουν τα σχετικά με το επάγγελμα των Πτυχιούχων Μηχανικών.

            Είμαστε δε πεπεισμένοι ότι ο χρόνος που επέλεξαν τα υπουργεία να εκκινήσουν τις διαδικασίες του άρθρου 257 δεν είναι τυχαίος, αφού άφησαν να περάσουν σχεδόν τρία χρόνια της κυβερνητικής τους θητείας προτού προβούν στις πρώτες ενέργειες, με αποτέλεσμα ο χρόνος που απομένει πλέον να μην επαρκεί για να ολοκληρωθεί το έργο των επιτροπών και να εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα. Το γεγονός αυτό οδηγεί αβίαστα στο συμπέρασμα ότι αποκλειστικός στόχος της διοίκησης είναι απλώς να εμφανίσει κάποιες ενέργειες ενώπιον των ελληνικών και ευρωπαϊκών δικαστηρίων για να καθυστερήσει επικείμενες καταδικαστικές αποφάσεις έως ότου τελειώσει η παρούσα κυβερνητική θητεία και όχι επειδή ξαφνικά βρέθηκε η απαραίτητη πολιτική βούληση να λυθεί το ζήτημα αυτό.

            Λαμβάνοντας υπόψη όμως όλα τα δεδομένα, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι όποιοι κι αν είναι οι λόγοι και τα κίνητρα των εμπλεκόμενων υπουργείων, εμείς δεν μπορούμε να μείνουμε άπραγοι γιατί σε μία τέτοια περίπτωση θα ελλόχευε ο κίνδυνος να νομιμοποιήσουμε άθελά μας παράνομες ενέργειες οι οποίες θα παράξουν δεσμευτικά αποτελέσματα, κατά πάσα πιθανότατα αρνητικά για την ειδικότητά μας.

Γι’ αυτό και την επόμενη κιόλας ημέρα από την δημοσίευση της υπουργικής απόφασης, δια μέσου της νομικής μας συμβούλου, στείλαμε ηλεκτρονικό μήνυμα στην αρμόδια υπάλληλο του Υπουργείου Υποδομών, ζητώντας να μας εξηγήσει τη νομική βάση επί της οποίας ενήργησαν κατ’ αυτόν τον τρόπο και όρισαν στην ομάδα έργου εκπροσώπους ενός άλλου φορέα και όχι του οικείου επαγγελματικού – επιστημονικού συλλόγου της ειδικότητάς μας. Φυσικά, κατά την πάγια τακτική του Υπουργείου Υποδομών, δεν υπήρξε απάντηση. Ακολούθησε η επίδοση εξώδικης όχλησης στις 10 Απριλίου από δικαστικό επιμελητή, επί της οποίας δεν έχει υπάρξει επίσης κάποια αντίδραση.

            Η συνέχεια θα γραφτεί στις αίθουσες του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς με ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης Μελών της 16/4 κατόπιν εισήγησης του απερχόμενου Δ.Σ., εγκρίθηκε η δαπάνη για την κατάθεση αιτήσεως ακυρώσεως της επίμαχης κοινής υπουργικής απόφασης.

            Όπως έχουμε δηλώσει και στο παρελθόν, κανείς δεν θα λάβει αποφάσεις για εμάς χωρίς εμάς! Καλούμε τα αρμόδια υπουργεία, έστω και τώρα, να διορθώσουν την επίμαχη Κ.Υ.Α. προκειμένου αυτή να καταστεί σύννομη.  

Για το Διοικητικό Συμβούλιο,

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου